Oh My People
Inspireren om te deconnecteren: dat doe je zo

Inspireren om te deconnecteren: dat doe je zo

Deel deze blog:
News
Posted on 2022/08/08 by
Elke Van Hoof

50 jaar geleden trokken werknemers de deur achter zich dicht en zat de werkdag erop. Thuis nog enkele mailtjes sturen? Niet aan de orde. Vandaag verandert de wereld razendsnel, stapelen de meldingen zich op en moeten we altijd bereikbaar zijn. The fear of missing out is real! Maar dat heeft een belangrijke keerzijde, want het risico op stressgerelateerde klachten en burn-out klimt steil omhoog. Hoe stimuleer je je collega’s om te deconnecteren? Wij helpen je om hen richting een gezonde work-lifebalans te gidsen!

Het gevaar van de fear of missing out

Elk individu vervult verschillende rollen: werknemer, collega, partner, ouder, kind, vriend(in) … In een maatschappij waarin we steeds bereikbaar zijn, kan je op elk moment in elke rol aangesproken worden. Stel bijvoorbeeld dat je beste vriend je opbelt tijdens de werkuren: behoud je je professionele focus of switch je van rol door het telefoontje te beantwoorden? Daar schuilt het gevaar van FOMO: continu op de hoogte willen zijn, kan doorwegen op lange termijn. Zonder hersteltijd verhoogt het risico op burn-out en stressgerelateerde klachten: hoofd- en spierpijn, concentratieproblemen, een verminderd relativeringsvermogen, oncontroleerbare emoties …

SOS stress bij thuiswerken

Die fear of missing out is ook bij veel thuiswerkers sterk aanwezig. “Wat als ik niet onmiddellijk reageer op een e-mail? Wat als ik een Slack-berichtje over het hoofd zie?”. De werkgever mag tenslotte niet denken dat ze niksen tijdens de kantooruren. Die stress om continu bereikbaar te zijn – in combinatie met de stroom aan meldingen en de verschillende rollen die ze opnemen – creëert een overload aan informatie. Het gevolg? Een negatieve impact op de focus en de prestaties van je medewerkers. 

Van FOMO naar JOMO

Hoog tijd om de FOMO een halt toe te roepen. Daarom pleit Oh My People vastberaden voor JOMO: the joy of missing out. Dit houdt in dat je medewerkers nee durven zeggen en bewust deconnecteren. Het idee vindt steeds meer draagvlak in de maatschappij: zo genieten federale ambtenaren sinds februari 2022 van het deconnectierecht. Dat betekent niet dat alle banden verbroken worden. Wél dat collega’s afstand nemen van het werk, connecteren op andere manieren (met de natuur, met een vriendin …) en hun vrije tijd zelf in handen nemen. Door te ontspannen en te doen wat zij leuk vinden, laden ze hun mentale batterijen weer op.

Drie pijlers om te deconnecteren

Als werkgever kan je je teamleden ondersteunen bij het deconnecteren. Uiteraard is het belangrijk om interesse te tonen voor hun privéleven, los van het werk. Pols bijvoorbeeld naar hun weekendplannen, hun sportprestaties of de examens van de kinderen. Maar ook op de werkvloer kan je het belang van deconnecteren onderstrepen. Dat doe je aan de hand van deze drie pijlers:

#1 Structuur | Overwerken? Out of fashion! 

Adviseer je collega’s om hun werkuren duidelijk af te bakenen wanneer ze telewerken. Ze hebben misschien de neiging om vroeger te starten of langer achter hun bureau te blijven zitten.  Laat hen – zowel thuis als op kantoor – een korte pauze inplannen na 45 minuten, bijvoorbeeld om een koffietje te drinken. Zo houden ze hun focus scherp op belangrijke momenten. Moeten medewerkers om 17.00 uur afronden om naar de sportles of de crèche te vertrekken? Geen probleem! Benadruk dat deconnecteren belangrijk is en schuldgevoelens nergens voor nodig zijn. 

#2 Focus | Multitasken is een mythe

Taken combineren en zo weinig mogelijk tijd verliezen: voor veel medewerkers lijkt het dé oplossing om bij te blijven, maar niets is minder waar. De aandacht continu verleggen, is veel vermoeiender dan je focus behouden. Druk je teamleden dus op het hart om zich te concentreren op één opdracht. Idealiter starten ze ’s ochtends met de belangrijkste to do’s die veel aandacht vergen. Zaken die minder energie kosten, zoals mails beantwoorden, houden ze beter voor het einde van de werkdag.  

Tip: geraken je medewerkers snel afgeleid door hun trillende smartphone? Met de app ‘First stay focused’ groei je een digitale boom zolang je je focust en je gsm niet ontgrendelt. Goed voor opperste concentratie! 

#3 Communicatie | Stel je verwachtingen scherp

Spreek duidelijk af met je collega’s wanneer je verwacht dat ze sowieso bereikbaar zijn, bijvoorbeeld elke werkdag tussen 9.00 uur en 12.00 uur. Overleg eveneens via welke weg jullie met elkaar in contact staan. Is Slack voor werkgerelateerde vragen en de WhatsApp-groep voor toffe foto’s? Schep duidelijkheid in het kluwen aan kanalen. Betrek je collega’s ook niet onnodig in tientallen digitale teammeetings. Geef aan wanneer hun aanwezigheid echt vereist is, zodat ze precies weten wat ze moeten doen. Wanneer het doel aan hen voorbijgaat, beginnen ze spontaan te multitasken tijdens de call, met een information overload als resultaat. 

Een strategisch welzijnsbeleid uitstippelen met ruimte voor deconnectie? Dagelijkse kost voor de experts van Oh My People! Zo bruisen je medewerkers elke dag van energie op de werkvloer. NEEM CONTACT OP

Oh My People
Offices, practice &
training center

Oh My People Koning Albertlaan 31 - 3320 Hoegaarden - RPR Leuven BTW BE0669.807.764 KMO-Portefeuille: DV.O220436